@article{oai:geitan.repo.nii.ac.jp:00000721, author = {大矢, 愛美 and Ohya, Manami}, journal = {研究紀要}, month = {Dec}, note = {P(論文), 女子学生が、高等学校の家庭一般、被服実習、高校家庭科の男女共学についてどのように考えているか調査した結果、次の様なことが明らかになった。(1)高等学校の家庭一般に関して、女子学生が興味を持つのは、調理実習のようにすぐ体験できる分野で、また即役立つ内容であると考えている。逆に興味を持たれない分野は、家庭生活の設計・家族とか、住生活の設計・住居の管理とか、衣生活の設計というような漠然とした分野である。これらの分野はあまり役立たないと思われている。男子にも学んでほしいと思う分野は、母性の健康・乳幼児の保育や、調理実習で、男性にも家事や育児を分担してほしいという望みを持っていると考えられる。(2)被服実習に関しては、被服実習で製作した作品はあまり活用されてはいないが、被服実習で製作したいという意欲はあるという結果が得られた。また内容的にはコーディネートの仕方とか被服デザインの仕方など感覚的な作業に興味が寄せられた。作品の完成時には、大半が充実感を感じていて、被服実習が時代遅れであるとは考えていないとの結果が得られた。(3)高校家庭科の男女共修については、ほとんどの学生が、程度の差はあっても、価値があると考えている。, The research on girl students' views on 'Homemaking', 'Sewing practice', and "Coeducationalism of classes in homemaking' has shown the following: 1) What girl students are most interested in about homemaking is practical knowledge such as cooking. On the other hand, the theoretical fields such as family life or housing life planning, house management, and clothing habits planning is thought to be uninteresting because they seem to be of little use. In addition, whant girl students what boy students to learn in homemaking is health care of the mother's body, nursing, and cooking practice. This reveals the girl students' request for cooperation between husband and wife in housekeeping and nursing. 2) Dresses made in sewing practice are not really worn, but girl students have a strong desire to make dresses for themselves. Moreover they have a great interest in coordinating and designing dresses. Most girl students have a sense of fulfillment after making dresses and they do not think sewing practice is out of date. 3) As to the co-educationalism of classes in homemaking, most girl students more or less accept it.}, pages = {23--34}, title = {教育課程の改訂に伴う新しい家庭科教育のあり方についての一考察}, volume = {29}, year = {1991}, yomi = {オオヤ, マナミ} }